Officiële naam en contactgegevens
Protestantse Gemeente te Nieuwerbrug
Bezoekadres: De Brugkerk
Bruggemeestersstraat 14
2415 AA Nieuwerbrug
e-mailadres: scriba@brugkerk.nl
RSIN nummer: 824 125 794
Doelstelling
De Protestantse Gemeente van Nieuwerbrug wil vanuit het geloof in God de Vader, in Jezus Christus Zijn Zoon en in de Heilige Geest gemeente zijn met elkaar. We willen een open kerkgemeenschap zijn die een ontmoetingsplaats biedt tussen kerk en dorp in het algemeen en tussen God en mensen in het bijzonder. We willen een missionaire gemeente zijn.
Beleidsplan
Naast de erediensten die iedere zondag en op Christelijke feestdagen worden gevierd, biedt de Protestantse Gemeente Nieuwerbrug zorg aan de gemeenteleden, onderhoudt zij contacten met andere geloofsgemeenschappen en bespreekt zij zaken die regionaal of landelijk spelen.
De Protestantse Gemeente van Nieuwerbrug heeft geen winstoogmerk.
De belangrijkste bronnen van inkomsten zijn:
- De geldelijke bijdragen van leden in de vorm van de vaste vrijwillige bijdrage; collecteopbrengsten en overige giften;
- Opbrengsten van geld-wervende acties;
- Opbrengsten uit de verhuur van het kerkplein.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor het beheer van het vermogen.
De kerkrentmeesters en de diaconie dienen ieder jaar hun ontwerpbegrotingen in, samen met een ontwerp collecterooster. Ook leggen zij voor 1 maart hun ontwerp jaarrekeningen over het afgelopen kalenderjaar voor aan de kerkenraad. Na de jaarlijkse gemeentevergadering, waarin de stukken aan de gemeenteleden worden voorgelegd, worden de jaarrekeningen en de begrotingen vastgesteld.
Het vermogen wordt besteed aan de eredienst en het pastoraat. Dit is inclusief bijzondere (jeugd)diensten. En verder aan het onderhoud en de instandhouding van het kerkgebouw.
Het volledige beleidsplan vindt u hier.
Bestuurssamenstelling
De gemeente wordt bestuurd door de kerkenraad. De kerkenraad bestaat op dit moment uit negen leden, te weten een (parttime) kerkelijk medewerker, een ouderling-voorzitter, een ouderling-scriba, een ouderling-kerkrentmeester, twee (wijk)ouderlingen en drie diakenen. Het dagelijks bestuur (moderamen) wordt gevormd door vier leden uit de kerkenraad: de kerkelijk medewerker, de voorzitter, de scriba en een diaken.
Het college van kerkrentmeesters bestaat naast de ouderling-kerkrentmeester uit vier andere kerkrentmeesters.
Het statuut (kerkorde) kunt u vinden op de website van de PKN.
Beloningsbeleid
De kerkelijk medewerker wordt beloond overeenkomstig de landelijke generale regeling rechtspositie kerkelijk medewerkers.
Gastpredikanten en organisten ontvangen een beloning per dienst conform de actuele arbeidsvoorwaardenregeling PKN.
De ouderlingen en diakenen verrichten, net als alle andere vrijwilligers in de kerk, hun werk pro deo. Wel kunnen aantoonbaar gemaakte kosten worden vergoed.
Overzicht uitgeoefende activiteiten (2017)
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Een samenvatting van de belangrijkste activiteiten wordt hieronder vermeld:
- ouderenochtenden
- “smullen in de hooiberg”: maaltijden voor alleengaanden en alleenstaanden
- gespreksgroepen, waaronder gemeente groei groep
- zangmiddag
- oud papier ophalen t.b.v. The Shelter Ministries in Kriel, Zuid-Afrika
- uitwisselingsweekenden met partnergemeente Oranienbaum in Duitsland
- oecumenische diensten in Wierickehuis (begin januari) en tent (in augustus)
- kom-over-de-brug diensten met de Bethlehemkerk
- keetkerk voor jongeren
- oppas voor kinderen van 0 – 4 jaar
- kindernevendienst voor kinderen in de basisschoolleeftijd
- clubs voor kinderen in de basisschoolleeftijd
In het kerkblad de “Bruggespraak” vindt u meer informatie over deze activiteiten.
Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk vertoont een grote mate van continuïteit: de predikant en de vrijwilligers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht (zie hieronder) is dit cijfermatig in beeld gebracht.
Financiële verantwoording (boekjaar 2017)
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.